Met flightradar24 kun je live informatie over heel veel verschillende vluchten opzoeken. De dienst is een grote verzameling van gegevens uit een heleboel bronnen en vertelt jouw eenvoudig de live locatie van vliegtuigen over de hele wereld. Hiermee vind je ook meer dan 95% van de commerciële vluchten gemakkelijk terug. De details van elke vlucht bekijken kun je eenvoudig bekijken. Denk hierbij aan de snelheid, bestemming en aankomsttijd. Sinds de lancering in 2006 is de applicatie niet meer weg te denken. De app is meer dan 30 miljoen keer opgeslagen en elke maand wordt de website meer dan 45 miljoen keer bezocht. Daarmee is wel genoeg gezegd over het nut ervan.
In eerste instantie was het 3D zicht van de flightradar gebaseerd op Google Earth. Dat is nu wel anders, want het platform draait tegenwoordig op Cesium. Deze verandering heeft ervoor gezorgd dat je de radar nu op een breder aantal apparaten en zonder plug-in kan bekijken. Een bijkomend voordeel is dat met de migratie naar Cesium de radar een rijker 3D zicht heeft ontwikkeld. Naast de cockpit view, kun je namelijk met het nieuwe 3D zicht ook vluchten spotten buiten het vliegtuig zelf. Deze worden dan als 3D model weergegeven. Bekijk de vliegtuigmodellen in gITF formaat op GitHub. Je kan draaien en inzoomen om de vlucht vanuit elke mogelijke hoek te bekijken. Zo kun je genieten van het landschap en dit in detail voorbij zien gaan.
Als u Flightradar24 Nederlands diensten nodig hebt, hebben we een speciale website om aan uw behoeften te voldoen. Ons doel is om u een naadloze ervaring te bieden door de diensten van het platform naar het Nederlands te vertalen.
Voor wie is het interessant
Mensen bekijken vluchten op Flightradar24 vliegtuig volgen om de meest uiteenlopende redenen. Zo kun je eenvoudig op de hoogte blijven van mogelijke tekenen van calamiteiten of bijzonderheden. Anderen volgen vliegtuigen als hobby. Je zult zien dat bij een incident de grote meerderheid van de gebruikers op de flightradar zit te zoeken naar informatie over het betrokken vliegtuig – de vluchtroute, waar het geland is, welke andere vliegtuigen zich in de omgeving bevinden voor en na een incident en gelijkaardige informatie.
Hoe gebruik je het
De flightradar24 interface is zeer gebruiksvriendelijk. Maar het stopt hier niet bij. Het gebruiksgemak en de heldere features van de applicatie zijn ronduit indrukwekkend. Met de flight radar ontvang je alle nuttige informatie. Zo kan je gemakkelijk de vluchtstatus van elk vliegtuig bekijken. De belangrijkste feature is de visuele kaart. Op die kaart zie je live vliegtuigen met reguliere vluchten. Glij met je muis over een vliegtuig en dan krijg je onmiddellijk alle informatie. Zo zie je bijvoorbeeld het vluchtnummer. Dat bestaat steeds uit een vast aantal cijfers. Klik op het vliegtuig dat je wilt bekijken. Links van de interface, zie je een dashboard verschijnen met alle details over het vliegtuig. Je krijgt de volgende informatie te zien:
- Het vluchtnummer van het toestel;
- De naam van de luchthaven van vertrek en aankomst van het vliegtuig;
- De totale vertrek- en aankomsttijd;
- De afstand die een vliegtuig neerstort tussen twee luchthavens;
- De afgelegde afstand in vliegtuig, precies op het moment dat je het opvraagt;
- De huidige vlieghoogte van het toestel;
- Het type vliegtuig;
- Informatie over de registratiegegevens van het vliegtuig;
- De afstand die het vliegtuig moet afleggen tot zijn bestemming;
- De snelheid waarmee het vliegtuig vliegt. In de interface zie je de snelheid in knopen. 1 knoop is gelijk aan 1,852 kilometer per uur.
Je vindt alle informatie op het dashboard met specifieke details over het toestel. Die informatie krijg je volledig gratis aangeboden. Er is slechts één beperking. En dat is de duur van de sessie, die slechts 30 minuten bedraagt. Wil je vliegtuigen een hele tijd volgen, dan is dit het enige probleem. Maar je kan dit eenvoudig oplossen door de pagina opnieuw te laden en een nieuwe sessie te beginnen. Zo kan je het vliegtuig verder observeren en informatie ontvangen. Anders kan je ook kiezen om een betaald abonnement aan te schaffen. Hiermee heb je onbeperkt toegang tot de fly radar.
Hoe werkt het
De dienst verzamelt gegevens van verschillende bronnen. Dat zijn onder andere ADS-B-, MLAT- en radargegevens. De ADS-B-, MLAT- en radargegevens worden samengevoegd met uurroosters en vluchtstatusgegevens. Dit is informatie van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Al deze informatie samen zorgt voor een unieke trackingervaring.
ADS-B
De flight radar gebruikt een speciale technologie voor het ophalen van vluchtinformatie. Die technologie staat bekend als automatic dependent surveillance-broadcast (ADS-B). Vliegtuigen krijgen hun locatie van een GPS navigatiesysteem (satelliet). De ADS-B transponder van het vliegtuig stuurt een signaal die de locatie bevat door (en veel meer). Dat ADS-B signaal wordt opgevangen door een ontvanger die verbonden is met de applicatie. De ontvanger voedt de radar online met data. Deze data worden vervolgens op de website getoond.
ADS-B is een vrij nieuwe technologie die nog volop in ontwikkeling is. Dit betekent dat het op vandaag maar weinig gebruikt wordt door Air Traffic Control (ATC). Wij denken dat pakweg 70% van alle commerciële toestellen uitgerust zijn met een ADS-B ontvanger. In Europa is dit 80% en in de VS 60%. In de algemene luchtvaart is dit wellicht minder dan 20%. Ondertussen worden steeds meer toestellen uitgerust met ADS-B ontvangers. Tegen 2020 zal deze technologie verplicht zijn voor het merendeel van de vliegtuigen wereldwijd, wat een nieuw tijdperk inluidt waarin ADS-B de traditionele radarsystemen vervangt als de primaire trackingmethode voor Air Traffic Control (ATC).
MLAT
In bepaalde regio’s is er bereik van verschillende Flight radar 24 ontvangers. Met dit bereik kunnen wij ook de positie van vliegtuigen zonder ADS-B berekenen. Dit gebeurt dan via Multilateration (MLAT). Hiervoor gebruiken wij de methode van de Time Difference of Arrival (TDO). Wij meten de tijd die nodig is om een signaal te ontvangen van vliegtuigen met oudere ModeS-ontvangers. Zo kunnen wij de positie berekenen van deze vliegtuigen. Hiervoor hebben wij minstens vier FR24 ontvangers nodig. Die ontvangers ontvangen signalen van hetzelfde vliegtuig. De MLAT methode kan enkel op die manier werken. Het MLAT bereik is slechts mogelijk op een vlieghoogte van 3.000 à 10.000 voet. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe meer kans dat ontvangers het vliegtuigsignaal kunnen opvangen. Hiervoor heb je minstens vier ontvangers nodig. DEen brede dekking van MLAT is nu beschikbaar in de meeste regio’s in Europa en Noord-Amerika, op hoogtes van 3.000 tot 10.000 meter. Daarnaast strekt de MLAT-dekking zich uit naar verschillende landen, waaronder Mexico, Brazilië, Zuid-Afrika, India, China, Japan, Taiwan, Thailand, Maleisië, Indonesië, Australië en Nieuw-Zeeland. In de toekomst zullen er nog meer regio’s MLAT bereik hebben. Het bereik zal toenemen naarmate wij nieuwe ontvangers aan het netwerk toevoegen.
Satelliet
ADS-B-gegevens uit de ruimte breiden het reeds uitgebreide terrestrische ADS-B-ontvangernetwerk van 24Flight uit, waardoor u vluchten kunt volgen, zelfs in gebieden waar dekking vanaf de grond niet beschikbaar is. Vluchten bekijken via satellieten is de allerlaatste technologische ontwikkeling. Op termijn willen wij immers naar een wereldwijd ADS-B bereik. Satellieten uitgerust met ADS-B ontvangers verzamelen gegevens van vliegtuigen. Dit gebeurt buiten het ADS-B bereik op aarde. De satellieten sturen die data door naar het radarnetwerk. ADS-B data van satellieten zijn afkomstig van meerdere providers. Het aantal satellieten en hun locatie evolueert voortdurend. Daardoor verschilt ook de satellietdekking. Over het algemeen is het ADS-B bereik via satellieten voor vluchten over de oceaan sterker. Dit is zo wanneer grondgebonden ontvangst niet mogelijk is. Enkel vliegtuigen met ADS-B ontvangers kan je via satelliet spotten.
Flarm
Flarm is een minder ingewikkelde technologie dan ADS-B. Flarm heeft ook een korter bereik. De technologie wordt vooral gebruikt door kleinere vliegtuigen. Dan spreken wij in de eerste plaats over zweeftoestellen. Het bereik van Flarm ligt tussen de 20 en 100 kilometer. Flarm ontvangers vind je vaak terug op kleine luchthavens, met veel zweefverkeer. De technologie is nuttig om zweefvliegtuigen rondom de luchthaven te spotten.
De meeste vliegtuigen van RAF Halton zijn uitgerust met FLARM-apparatuur, waardoor ze zichtbaar zijn op de FLARM-systemen van andere vliegtuigen, het Open Glider Network, of wanneer ze geregistreerd staan op Flight24.
Je kan een vliegtuig ook observeren buiten het bereik van Flarm. Zo kan de Flightradar 24 de positie van het vliegtuig 2 uur lang schatten. Dit kan allen maar als de bestemming van het toestel bekend is. Is de positie van het vliegtuig onbekend, dan wordt die gedurende 10 minuten geschat. De positie wordt berekend op basis van verschillende parameters. In de meeste gevallen, is die positie relatief nauwkeurig. Maar bij vluchten op lange afstand kan de positie sterk verschillen. In het ergste geval scheelt dit zelfs 100 km (55 mijl). In instellingen vind je een optie waarmee je kan bepalen hoe lang je geschatte vliegtuigen op de kaart wil bekijken.
Welke vliegtuigen kan je zien op Flightradar
Bij de lancering van ADS-B werd de technologie vooral gebruikt op commerciële vluchten. Dit zijn vluchten met 100 of meer passagiers. Steeds meer vliegtuigen worden nu uitgerust met ADS-B ontvangers. Ook kleinere vliegtuigen gebruiken de technologie. Maar ADS-B is momenteel nog niet verplicht. Vliegtuigbouwers en eigenaars beslissen dus zelf of zij ADS-B ontvangers installeren of niet. De meeste vliegtuigmodellen beschikken normaal gezien over een ADS-B ontvanger. Dit zijn de vliegtuigen die je op de Vliegtuig Radar 24 kan volgen (binnen het ADS-B bereik):
- Alle Airbus modellen (A300, A310, A318, A319, A320, A321, A330, A340, A350, A380)
- Antonov An-148 en An-158
- ATr 72-600 (de meeste nieuwe toestellen)
- BAeATP
- BAE Avro RJ70, RJ85, RJ100
- Boeing 737, 747, 757, 767, 777, 787
- Bombardier CR-J-900 (de meeste nieuwe toestellen)
- Bombardier CS100 en CS300
- Embraer E190 (de meeste nieuwe toestellen)
- Fokker 70 en 100
- McDonnell Douglas DC-10 en MD-11
- Sukhoi SuperJet 100
- Sommige nieuwe Ilyushin en Tupolev modellen (bijvoorbeeld II-96 en TU-204)
Bedrijfsgeschiedenis
De airplane radar werd ontwikkeld door twee Zweedse luchtvaartfanaten in 2006. In de eerste plaats was dit voor Noord- en Centraal-Europa bedoeld. In 2009 werd de flyradar opengesteld voor iedereen met een geschikte ADS-B ontvanger. Zo konden data vrij worden uitgewisseld. In 2010 werd de applicatie wereldwijd bekend. Internationale media gebruikten de applicatie om over de vluchtstoring boven de Noord-Atlantische oceaan en Europa te communiceren. Die storing was het gevolg van de uitbarsting van de Eyjafjallajökull vulkaan.
In 2014 werd de FlightTracker24 gebruikt door meerdere belangrijke nieuwsmedia. Er gebeurden toen verschillende spectaculaire vliegtuigcrashes. Zo verdween plots de Malaysia Airlines vlucht 370. In juli 2014 werd de Malaysia Airlines vlucht 17 neergehaald boven Oekraïne. In december 2014 verdween ook Indonesia Air Asia vlucht 8501. Het web verkeer op de applicatie was toen 50 keer groter dan het normale verkeer. Dit veroorzaakte ook wat toegangsproblemen voor gebruikers.
Flightradar24 abonnementen
Je hebt de keuze tussen verschillende abonneerformules. Lees verder en ontdek welke mogelijkheden de applicatie jou biedt!
Ben je snel tevreden? Wil je enkel vluchten spotten en wat zoeken? ies dan voor Basic — Flightradar24 gratis abonnement!
Met Basic heb je toegang tot:
- Live vlucht tracking
- Beperkte verbeterde 3D
- Zoeken
Mag het iets meer voor jou zijn? Wil je ongestoord kijken en zoeken? Kies dan voor Silver!
Met Silver heb je toegang tot:
- Alles van Basic +
- Geen advertenties
- Onbeperkt verbeterd 3D
- Meldingen
- 90 dagen voorbije vluchten
- Tekstlabels
- Meer vliegtuigdetails
Ben je een echte vliegtuigfanaat? Wil je het hele jaar door vliegtuig spotten? Kies dan voor Gold!
Met Gold heb je toegang tot:
- Alles van Silver +
- Luchtvaartkaarten
- Luchtweerkaartlagen
- Meer vluchtdetails
- ATC grenzen
- 365 dagen voorbije vluchten
Heb je een bedrijf en heb je nood aan alle beschikbare informatie? Kies dan voor Business!
Met Business heb je toegang tot:
- Alles van Gold +
- Licentie voor bedrijven
- Hoogwaardige luchtweerkaartlagen
- Onweerkaartlaag
- AIRMETs/SIGMETs kaartlaag
- Luchthaven view
- Vloot view
Video
Vliegtuigen zijn een enorm belangrijk voor onze dagelijkse transport geworden. In deze video over radar24 zie je de vele vliegbewegingen die gelijktijdig plaatsvinden. Al die kleine bewegende stipjes, dat zijn geen mieren, maar vliegtuigen. Wat een enorm aantal bewegingen he? Een brede dekking van MLAT is nu beschikbaar in de meeste regio’s in Europa en Noord-Amerika, op hoogtes van 3.000 tot 10.000 meter. Daarnaast strekt de MLAT-dekking zich uit naar verschillende landen, waaronder Mexico, Brazilië, Zuid-Afrika, India, China, Japan, Taiwan, Thailand, Maleisië, Indonesië, Australië en Nieuw-Zeeland.